Varmblod är Charmblod

2014-04-13
16:01:00

Snabba, lätta kolakakor!!! RECEPT (glutenfritt!)
Igår så (om ni läste förra inlägget så vet ni) så bakade jag kolakakor. Dem blev så goda att jag ska ha med dem på långturen idag! Jag tänkte berätta för er hur man gör dessa fantastiska kakor! :)
Receptdags!
 
SNABBA KOLAKAKOR:
Ca. 40 st.
 
Ingredienser:
100g smör
1 dl strösocker
1 msk ljus sirap
2 tsk vaniljsocker
1 tsk ingeföra (färsk eller torkad, jag använde torkad)
2 1/2 dl vetemjöl (glutenfritt mjölmix går också bra!)
1 tsk bakpulver
 
Hur du ska göra:
  • sätt ugnen på 175 grader
  • Rör om socker och smör så att det blandar ihop sig. Tillsätt sirap, vaniljsocker,ingefäran och mjölet blandat med bakpulver.
  • Arbeta ihop till en fast deg. 
  • Rulla ut till lagom långa längder (ca. 40 cm). Lägg längderna på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dem något och sätt in dem i mitten av ugnen.
  • Grädda i 10-12 minuter. 
  • Skär dem medans sem är varma så fort som möjligt eftersom att dem stelnar ganska fort! Skär dem i snea kakor, storleken betämmer du!
  • Vänta tills dem ha kallnat och sen är dem färdiga att ätas!
  • Bon Appetite! 
 
Tips. Dessa kakor går utmärkta att göra glutenfria! Dem blev dock mer flan "aktiga" än dem med gluten men absolut lika goda (om inte godare!).
 
Taco hej!
 
 
En video om hur jag gjorde dem kommer snart att komma ut på youtube men den tar lite tid... :)
 
 
/Sara
 
Ps. kommentera gärna om ni testade att göra dem och hur det gick! :D
 
Taggar: baka, glutenfria, glutenfritt, kolakakor, lätta, recept, snabba, snabbt;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: