Varmblod är Charmblod

2014-01-10
22:24:32

Nu e Julen slut och åkern e plöjd!
Nu har hela julstämmningen typ försvunnit... fast den kanske kommer igen för dom säger att det ska snöa i helgen, det kommer iallafall vara minusgrader så man kommer frysa tårna av sig XD. Jag hoppas verkligen att det blir snö för Sammy och jag är helt galna i snö. Hela våran gråa värld blir helt glittrande vit. Och det kan jag säga er, det är tusen gånger roligare att galoppera fram i full fart utan kontroll genom en gnistrande vit sagoskog än en grå, målnig och geggig trollskog!
vs.
 
 
 
Idag så hade jag studeadag... IGEN!!! :/ Likssom visst e det kul med studiedag men två gången under samma vecka... dessutom första veckan efter lovet...! Jag hade mycket hellre haft en ledig dag i maj när huvudet håller på att sprängas av allt som man måste kunna och fått en dag mitt i veckan ledigt! Så bara för att vi redan har haft två studiedagar nu så kommer vi inte att få nån till och hela våren kommer att vara stressig... :/
 
Idag så vaknade jag av att Wilma, min mormor och morfars hund som vi passar medans dom är i Haiti slickade mig över hela ansiktet! Jag blev klarvaken!!! Hon e så söt Wilma! Jag kan inte fatta att hon är 10 år!!! För mig kommer hon alltid att vara en liten valp! Hon var ju faktiskt en av vår hund Lunas 23 valpar (andra kullen)!!! 
 
Jag käkade en snabb fruckost och stack sen till stallet till fots genom skogen. 
Sammy var jättemysig och verkligen njöt av att jag pysslade om honom! Därför pysslade jag om honom extra länge! Han var tillochmed avspänd när jag skulle sätta på honom sadlen! Vanligtvis så brukar han nämnligen spänna sig när jag sätter på något på hans rygg (täcke, sadel osv.). Han var jättegosig och verkade vara på toppenhumör!
 
Efter allt regn så är alla vägar och stigar helt geggiga och hala så vi tog det lugnt. Jag tänkte att det kanske vore minde geggit på åkern så vi skrittade dit på långa tyglar för att rida lite dressyr (tyvärr fick jag inte rida på ridbanan idag).
Men när jag kom dit så kom jag ju på att bonden hade plöjt åkern! Min syster och min kompis Frida brukar hoppa där ibland så vi har satt upp en liten bana där med hinder... bonden hade fått plöja i en cirkel runt om hindena... Det var bara att hoppa av och leda Sammy fram till oxen och bära iväg med det (jag fick gå flera gånger med varje hinder eftersom att jag bara kune bära en sak i taget eftersom jag hade Sammy i släptåg.
Det fanns två hinder kvar när Samm tyckte att det började bli tråkigt så då då börjde han takta lite och sen försökte han gå iväg med mig så då bestämde jag att Iris, som faktiskt var den som hoppade hindrena (min syster) fick ta undan dom sista hindrena.
 
Eftersom att det inte direkt var ridväder (mulet, typ regnade/duggade då och då) så skrittade vi bara hem, vi var så lugna så vi galopperade faktiskt inte allt rakt in på stallplanen!
 

Jag pysslade om Sammy, mockade i alla tre boxarna, fyllde på med vatten i hagen 
och sånt som man gör i stallet. Otur som jag hade så slutade det regna när jag red in med Sammy i stallet och sen så öste det ner när jag gick hem genom skogen!
Halvvägs genom skogen så hejdade jag mig och kom på att jag ju skulle gå till Ljunggrens bondgård (där jag sommarjobbade) så jag vände om och gick dit istället. Bonden (Göran) var inte där så jag snackade med Elin och pysslade lite med den lilla hunden Sally. :)
 
 
 
När jag kom hem så var huset tomt. (Senare fick jag reda på att mamma hade lämnat av Iris vid busshållplatsen för hon skulle träffa en kompis o bada och sen hade hon åkt till mormor och vattnat alla blommor där och sen så hade hon träffat henning i Lanthandeln och åkt hem till honom för att hjälpa honom eftersom att han hade haft en tuff natt (tror henning e typ 89 eller så)). Jag värmde soppa åt mig själv till lunch och när mamma kom hem så tittade vi på några serier och sen bakade jag två morotskakor (vi åt upp båda hela familjen + Iris kompis framför TVn senare. :)
Min dag var chill!
 
XOXO
Sara och Sammy <3
tog lite bilder från förra året o så eftersom att jag inte hittade min kamerus så jag kan ladda över lite modernare bilder ;)

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: