Varmblod är Charmblod

2014-07-30
23:59:27

Fort, Fortare, Stopp!
Sammy är fantastisk! Jag skulle inte välja att byta bort honom mot någon annan häst eller all världens rikedomar! Han är min och för det är jag oehört tacksam!
 
Vi tränade dressyr på ridban idag. Vi tränade bland annat tempoväxlingar. I början var ha lite stel och hård i munnen men han lossade efter en stund... och vad han kan! Min Sammy! Har gick så vackert på tygeln! Varje liten muskel under mig vibrerade, han lyssnade till vad jag än hade att komma med. 
Han fattade galopp som aldrig förr och jag kunde känna att han också tyckte att det var kul.
Han fick så mycket berröm som jag kunde erbjuda honom. För det säger jag dig; oavsett vilken häst du rider så fokusera nte på att vara sträng och tillrättavisande utan ge beröm varje gång din häst gör som den ska. Efter hand kommer du att lära dig att se hur glad din häst faktiskt blir av detta. En glad häst är en häst som vill, en häst som vill göra rätt för att göra också DIG glad! Jag kan lova dig att det är tusen gånger roligare att se ett ekipaje på dressyrbanorna som har roligt TILLSAMMANS än ett ekipage som "bara" gör rätt!
 
Det roliga med att träna tempoväxlingar är att du kan utmana er själva oberoende på hur duktiga ni är.
Sammy och jag håller nu på med att träna "fort, fortare, stopp!". Jag kallar det så när jag rider i e gångart (trav eller galopp) mycket samlad, sedan ökar jag och sedan stannar vi så snabbt som möjligt! 
Det är väldigt roligt och mycket svårare än det låter! Testa det!
 
Kram
/Sara :*
 
Ps. Jag är en mycket lycklig tjej!
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: