Varmblod är Charmblod

2015-10-14
22:05:00

bästa glutenfria kärleksmumsen!

Dessa kärleksmums smakade inte alls "glutenfritt", de var otroligt goda och var busenkla att göra! Kaffet i glasyren gjorde susen, den smakade inte så mycket men det lyfte verkligen smaken jättemycket. De är även lätta att ta med sig då glasyren inte fortsätter att kladda när den har stelnat efter att ha stått i en kyl ett tag. 

Man kan såklart göra dem med "vanligt" mjöl också och det gör ingen större skillnad.

 

Här är receptet :)

Ingredienser:

  • 225 g smör
  • 5 dl mjölk
  • 5 ägg
  • 4 1/2 dl strösocker
  • 1 1/2 msk vaniljsocker
  • 1 1/4 kakao
  • 3 tsk bakpulver
  • 6 dl mjöl (glutenfritt eller vanligt)

Glasyr

  • 75 g smör
  • 3/4 dl starkt kaffe (jag använde snabbkaffe)
  • 1/2 dl kakao
  • 5-6 dl florsocker (ta så mycket som du känner att du behöver)

Garnering

  • kokosflingor

 

Hur man gör:

  1. Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en långpanna ca 30x40 cm eller lägg i ett bakplåtspapper (jag använde bakplåtspappret).
  2. Smält smöret, häll i mjölken och låt det svalna.
  3. Vispa ägg och socker i en skål väldigt pösigt(inte nödvändigt men det blir bättre då), det går mycket snabbare med elvisp och smeten blir fluffigare då utan att man får träningsvärk dagen efter. ;)
  4. Häll ner vaniljsocker, kakao, bakpulver och mjöl lite i taget.
  5. Tillsätt smör och mjölk och blanda allt till en jämn smet.
  6. Häll smeten i formen.
  7. Grädda i mitten av ugnen ca 20 minuter.
  8. Glasyr: Smält smöret i en kastrull, tillsätt kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker och blanda väl.
  9. Tag ut kakan ur ugnen och låt den svalna en stund.
  10. Bred glasyren över den varma kakan och strö över kokosflingorna.

 

Tips: 

  • Du kan ha i 1 1/2 msk vaniljsocker i glasyren om du vill, jag hade inte det då vaniljsockret tog slut och det blev jättegott ändå men du kan göra som du vill.

 

 
 

Idag skrev jag färdigt en dikt, jag blev jättenöjd. Till skillnad av de andra dikterna jag skrivit så var den här på engelska men den blev minst lika bra!  Jag bad Carina (min lärare) och hon kommenterade vissa saker som jag ändrade sen. Nu ska jag nog inte fixa med den mer för då blir det nog för kluddigt.

 

Jag har även varit på ridlektion i Sösdala. Det var trafikstockning så min ridtränare blev fast i nån kö och blev 30 minuter försenad. När jag väntade så värmde jag upp Sammy så han var riktigt uppvärmd när tränaren kom. Vi satsar hårt på dressyren nu. Hon har hjälpt mig så att händerna nu är där de ska vara och inte heller flaxa runt... Sammy är positiv och verkar trivas med att få arbeta, han blir inte alls stressig. Idag gick han i jättefin form. Det märks på Sammy att jag har fått en stadigare hand.

 

Puss och kram, Sara

 

Ps. jag är stort över min lillasyster (Iris) som tillsammans med några kompisar från skolan har åkt till Stockholm idag för att vara med på utdelningen av Worlds Childrens Prize For The Right Of The Child där kommer hon att träffa eller åtminstone få se drottningen på riktigt nära håll. Hon kommer hem imorgon.

 

 

Taggar: baka, chiklad, enkla, glutenfritt, kaffe, kokos, kärleksmums, lätta, ridträning, snabba, sååååå goda;

Kommentar:
#1: Zara

Men åh vad gott!

Svar: haha du måste testa dem då!
Sara

2015-10-14 @ 22:11:19
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: