Varmblod är Charmblod

2015-09-04
08:12:00

"Ingen kan nå en på klipphyllan mellan Punkt och Stor bokstav."

Så lyder mitt favoritcitat i en bok som jag läste i skolan. Boken heter Juloratoriet och är skriven av författaren Göran Tunström. Själva boken tyckte jag själv inte om så mycket och jag ger den 5/10. Efter diskussioner i klassrummet fick jag dock en högre förståelse för boken och tycker själv att jag skrev en bra "Reflective statement" då jag redan i början fick in ett bra flyt. Jag skulle vilja dela den här, så nu kommer den :).

 

Reflective statement – Göran Tunström, Juloratoriet
Sara Franklin | Svenska HL | augusti-september 2015


Efter att ha diskuterat Tunströms bok i klassrummet så har jag fått en större förståelse för den. När vi hade pratat i klassrummet så insåg jag bland annat hur ofta verket Divina Comedia används. Jag har stött på det ämnet i flera andra böcker, bland annat i min favoritbok Delirium där hennes resa efter att ha flytt från staden liknas vid hur hon lämnar helvetet när hon bestiger skärseldsberget. Jag tycker att jag nu har fått en betydligt större förståelse för även min favoritbok efter klassdiskussionerna. Min förståelse har även växt för hur andra litterärt viktiga verk kan spela en stor roll i andra romaner och konstnärliga verk såsom dikter.

Min favorit del i boken är när Sidner träffar Splendid då jag tycker att det är den mest sympatiska stunden. Det bästa citatet i boken är enligt mig på sida 43 ”Ingen kan nå min på klipphyllan mellan Punkt och stor bokstav” då jag tycker att det citatet beskriver med perfektion hur man kan leva sig in i en bok och gripas av berättelsen och även hur man kan med hjälp av en bok ta avstå från verkligheten som så ofta är så som vi inte vill att den ska vara.


Diskussioner i klassrummet har även fått mig att fundera över att för att komma hem måste man komma bort, jag gillade särskilt det Max sa om hur stark ”hemkänslan” blir när man kommer hem efter en lång tid. Något som jag fann intressant och som även togs upp under klassrums-diskussionerna var Bibeln, jag tycker det är intressant hur ofta Bibeln och kristendomen används, nu i Juloratoriet men även för någon vecka sedan när vi läste en dikt av Tomas Tranströmer där han tydligt illustrerar korset i sista delen av sin dikt Gator i Shanghai. Detta fick mig även att fundera över hur olikt folk kan tolka olika saker. De flesta tolkade till exempel detta som det var döden som korset symbolisera. Samtidigt tolkade jag det som om korset symboliserade livet, eftersom det för mig symboliserar hur Jesus dog på korset för att ge oss evigt liv.

 
 
Kram, Sara

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: