Varmblod är Charmblod

2015-09-17
14:32:03

Job

Job är en knasig bok enligt mig. Första gången jag läste den (ganska nyligen faktiskt) så tyckte jag rentav att gud betedde sig barnsligt. Jag menar, bara för att man kan göra något betyder inte det att man borde göra det och om man verkligen tycker att något är dåligt och har makt att stoppa varför stoppar man inte det då? Gud har all makt i världen så varför tar han inte bort lidande, svält och annat fruktansvärt som dessutom ofta drabbar de mest oskyldiga på vår jord?

Med många böcker så upptäcker man nya saker och får större förståelse andra gången man läser dem. Detta gällde även Job för mig. Jag har svårt att förklara vad jag kom fram till men här är ett försök; Gud vill inte göra oss illa, han är god. Vi är bara människor till skillnad från Gud som skapat allt och varit med sen tidens begynnelse osv. Därför förstår vi inte allt och vi kommer aldrig att göra det. Vi kommer aldrig kunna bli lika mäktiga och stora som gud. Vi gör fel och går vilse om och om igen, han älskar oss ändå. För oss kan det vara svårt och rentav omöjligt att förlåta vissa saker (t.ex. folkmord...) men jag är övertygad att gud är en gud av kärlek, han älskar oss oavsett vad vi gör. Om jag ångrar mig och ber om hans förlåtelse så förlåter han mig genom Jesus. Det betyder dock inte att han samtycker med allt det onda vi gör och som vi skapar, han hatar det rentav. För oss kan detta var så otroligt svårt att förstå, för hur kan man förlåta sådana fruktansvärda saker som jag inte ens vill nämna här. Vi är bara människor, vi förstår inte. Vi kan dock få en ledtråd som en hjälp på traven. Kärlek. Kärlek är nykeln till frihet, kärlek är det som för oss närmre Gud.

Jag läste en gång en bok som hette Delirium (första boken i en trilogi). Boken utspelar sig i framtiden, kärlek ses som en sjukdom och något som för bort människan från förnuftet. Boken förklarar dock genom huvudperson att det är omöjligt att leva på riktigt utan Kärlek. I boken så är det Kärlek som befriar henne (huvudpersonen) från det fängelse hon lever i. Det är kärleken som får henne att leva autentiskt. 

Jag växer hela tiden i min tro, det gör vi alla. Man slutar aldrig att lära sig (det är samma sak med ridningen). Just nu vet jag så mycket som att jag lägger mitt liv i guds händer så får han leda vägen.

 

Det här är några av mina tankar och funderingar jag har haft den här veckan och idag.

Kram, Sara

 

Ps. Job är en bok i Bibeln

 

Taggar: Bibeln, Delirium, Gud, Job, Kärlek, Tro, jesus;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: