Varmblod är Charmblod

2016-06-13
18:11:00

Ett Visum, en Motorcyckel och en Galleria
fortsättning på 12 Juni 2016
På köpcentret hade de en parkering för endast kvinnor!Pelarna i parkeringen var målade i rosa och för att få en ledig plats var man tvungen att putta på andra bilar för att få en parkeringsplats. Köpcentret var väldigt stort. Jag köpte solkräm och ett simkort. Sen gick vi till mataffären och köpte en massa mat. Affären var full av en massa frukt. Vid utcheckningen märkte jag hur många påsar de använde, ibland packades saker i dubbla påsar och många av påsarna var inte fulla. 
Just nu sitter vi i deras vardagsrum och äter av den smarriga guavan som vi köpte på köpcentret. Jag känner mig inte jetlaggad än så länge. 
Vi vilade ganska länge i vardagsrummet, Ploy tog till och med en tupplur! På kvällen åkte vi till en fin restaurang för att äta kvällsmat. Där fanns ett sånt bord med en snurrande bricka på. Vi beställde in en massa olika saker som krabba i currygryta, helstekt fisk, en soppa jag tyckte var god och mycket mer. På hemvägen i bilen var jag mycket, mycket trött.
Jag var fascinerad över taxibilarna som fanns i regnbågens alla färger!
Vi åt vid en glassbar i köpcentret.
Det snurrande bordet.
Vi var tvugna att putta på andras bilar.
 
Jag låg och lyssnade på stadens alla ljud innan jag somnade.
 
 
 
 
13 Juni 2016 - Ett Visum, en Motorcyckel och en Galleria
Imorse när jag aknade var jag väldigt förvirrad. Jag hade inte vaknat av larmet och klockan i Ploys rum visade på att klockan var fem i sju så jag tänkte att jag helt enelt hade vaknat tidigt, det var dock konstigt att jag var så pigg så tidigt. Det visade sig att mobilen hade dött under natten och när jag hade satt på den stod den på 11:40. Jag trodde att den var sönder eller nåt liknande men när Ploy, som är en riktig sjusovare och sagt att hon skulle sova tills klockan halv tio, kom in i rummet skrattandes åt mig visste jag knappt vad som var upp eller ner. Ploy sa att min mobil var korrekt och påminde mig om att jag hade varit uppe i 20 timmar under gårdagen och att min hjärna troligtvis trodde att klockan var klockan sju eftersom det är den svenska tiden. Jag samlade då ihop mig själv, duschade och gick ner till Ploy.
 
Ploy och jag åt fruckost (eller lunch?) och sen hjälpte vi hennes mamma som fixade ihop alla papper till visumet till Kina. 
               Förresten! Jag har fått reda på att vi kanske ska till Laos, Mienmar (Burma) också och möjligtvis även                till Kambodja!!!
Sedan traskade jag och Ploy iväg. Vi gick till metron där Ploy visade mig hur man köpen en biljett. När vi steg av var planen att vi skulle åka motorcyckel till immigrationskontoret! Det var jättehäftigt, det var som taxi fast man skulle åka bakom någon på en motorcykel. Vinden fläktade rejält och det var med en skräckblandad förtjusning som jag klamrade mig fast vid motorcykeln!
 
När vi hade kommit ut ur byggnaden så var det med beskedet att jag skulle få mitt visum till kina om tre dagar. I Kina ska vi åka till en stad där Ploys syster ska ta studeneten men innan dess ska vi åka till Hong Kong, för Ploy säger att maten där är så god. Efter det gick vi ganska långt (men det var okej för jag var ju i gott sällskap) till "the skytrain". Vi tog det (himmel?) tåget till en Galleria där Ploy skulle ta extralektioner i Fysik. Lektionerna började klockan fyra när vi kom dit och skulle sluta klockan sex. Så nu sitter jag här utanför en affär vid ett bord, ensam, och skriver dagbok. Nu ska jag jobba på ekonomin, för klockan är bara 16:31 än så länge.
 
Ekonomiläxan gick bra och jag blev klar med min slutsats. Resten av tiden gick jag och köpte lite nödvändigheter. Jag köpte en ordbok på thailändska, en ny dagbok (för den jag använder nu använder jag också för att skriva ner användbara ord och fraser), en klänning till Ploys och hennes systers avslutning, några t-shirtar (jag hade ju bara med mig handbagage till Thailand), ett par örhängen till mamma och ett par sandaler. Medans jag köpte allt detta var jag tvungen att prata mycket på thailändska. Det är verkligen kul hur mycket jag har lärt mig, och destu mer jag övar destu bättre blir jag. Jag kan faktiskt säga en hel del användbara saker, som "hur mycket kostar detta?", "tack så mycket", "ursäkta", "jättebra", "hur mycket är klockan?", "det gillar jag/inte", "jag kan prata lite thailändska", "kan du prata engelska?", "snälla, prata lite långsammare", "Ploy är galen" och jag kan räkna och säga hur mycket klockan är. Det har verkligen varit till stor hjälp att kunna skriva ner saker allt eftersom jag hör dem, det är något jag skulle rekommendera till nån anna som ska ut och resa. 
När Ploy var färdig gick vi till en spelhall, där spelade vi olika spel som skjutspel, mariokart och två stycken musikspel, ett där man skulle slå på trummor. När vi var klara var klockan sju och vi var ganska hungrika. Vi tog the skytrain till den bortersta hållplatsen och där hämtade hennes mamma oss med ders bil. Maten som hennes mamma hade lagat var jättegod, det var ris med lite olika saker och sallad. Till efterrätt åt vi en jättesöt och smarrig mango!
 
Nu ska jag snart sova, jag ska bara svara dem som lämnat nåt meddelande på mobilen och kanske vänta på att Ploy ska komma tillbaka från duschen.
 
Där vi skulle fixa visumet köpte vi lite kylande drinkar :).
Skjutspelet, man skulle skjuta ner alla amerikanska terrorister!
Klänningen jag köpte på Gallerian.
 
 
Kram! 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: