Varmblod är Charmblod

2016-06-20
20:23:24

Mastering the Chopsticks!
 Sön, 19 Juni 2016 - Mastering the Chopsticks!


Det visade sig att jag skulle få träffa systern tidigare än jag trodde. Hon kom nämnligen in i vårt rum igårkväll. Hon var väldigt frammåt och pratglad då. Det var hon förresten idag också. Hon är faktiskt väldigt lik mig på mönga sätt, förrutom att hon tycker om att shoppa dyra kläder, hon tycker inte om politik ich hon är ännu mer energisk och pratglad än jag! Och då är man pratglad!


När jag vaknade imorse tog jag en dusch. Hela rummer är väldigt "space-efficient". Toan är typ en och en halv meter bred och där finns både toalett, handfat och dusch! Jag satte på mig en dress som mamman hade köpt till mig när vi var på köpcentret.

Dagen började med att vi gick iväg till en restaurang och åt frukost. Restaurangen såg ut som om det var redo att hålle ett bröllop vilken sekund som helst. Det fanns några vita, runda, fluffiga bollar med äggfyllning som var lite söta som jag verkligen älskade. De hette " bao".
Resten av dagen gick vi runt i Hong Kong och tittade på staden och... affärer och gallerior såklart ;)! Jag gick en del med syster som heter Mouk och lärde känna henne. Vid ett tillfälle tappade vi bort Ploy och hennes mamma men sedan visade det sig att de bara var bakom oss... ganska långt bakom oss men de visste iallafall var vi var, det var bara vi som hade tappat bort dem. Hong Kong är uppdelad i olika delar, vid lunch tog vi en båt över till delen som faktiskt heter "Hong Kong". Där övergav mamman och systern oss ett tag. Under tiden tittade jag och Ploy på en massa demonstrationer som pågick nere på gatan. Det blev lite jobbig stämning när vi skulle in på ett kafé men det löste sig sen p kvällen när jag köpte dumplings till Ploy.

När vi hade kommit tillbaka från vår rundtur så chillade vi lite och sen följde jag med mamman och systern på ännu en runda. Ploy var trött så hon stannade i hotellrummet. Mamman och systern var verkligen på shoppinghumör så vi gick in i massor av klädaffärer och tittade på kläder. Vi stannade vid Burberry, en första klassens affär. Vi var där ett bra tag. Jag var inte jätteintresserad av kläderna där och det blev så mycket spring fram och tillbaka så jag satte mig ner och vilade. Efter ett bra tag gick vi därifrån med en stor kasse (eller var det två kassar?) kläder. Sedan gick vi för att äta en sen kvällsmat på en sushirestaurang systern kände till. Eftersom vi hade fikat ganska nyss var jag inte jättehungrig så jag beställde inte så mycket. Jag njöt dock av min sushi-cone och den japanska glassen med smak av grönt te var riktigt smarrig! Det var vid den restaurangen jag beställde dumplingarna till Ploy. När vi skulle gå så bad Mouk mig att hjälpa henne med hennes dricka, hon sa att det var grapejuice. Jag drack och insåg att..hmm det är nog inte bara grapejuice i den här drinken... Jag frågar Mouk som då svarar med att hon hade glömt att jag bara var 17 än så länge och inte dricker alkohol.

Ploy uppskattade dem när vi kom hem. Hon sa att hon egentligen inte var hungrig men eftersom att det var jag som hade köpt dem till henne så åt hon upp alla. Stämningen blev genast mycket gladare.

Ploy och jag satt i vårt rum resten av kvällen och spelade "ticket to ride"... det blev ganska sent haha.
 
Jag har läst på olika sidor att luften är väldigt förorenad i storstäder men jag har haft väldigt mycket tur isåfall för det är inget som jag har märkt.
I love you Ploy Ploysson!
Folk kanske klagar på att jag går runt med en svensk väska men! Den är tydligen väldigt populär i Thailand, den finns att köpa på många ställen och Ploy tyckte att det vore praktiskt om jag använde hennes nu.
De vita bollarna på bilden var sååå goda!
Ploys syster Mook
Det var massor av demonstrationer hela dagen. Ploy säger att det finns det i Hong KOng men att det är förbjudet i riktiga Kina.
 
 
 
 
 
Måndag 20 juni 2016 - Riktiga Kina

Idag sov vi länge. Jag tog en dusch än en gång men idag tvättade jag håret väldigt noggrant.

Vi åt frukost vid samma ställe som igår. Jag åt de mumsiga vita bollarna men idag serverades även några riktigt goda nudlar som jag tyckte om. De smakade lite som nudlarna vi gör hemma ibland när vi lagar wok.

Idag var jag tröttade än igår så jag stannade med Ploy på rummet och spelade spel medans systern och mamman gick iväg på en shoppingtur. Pappan har varit iväg mycket för att tjäna extra pengar.

Vi skulle rest iväg tidigt på eftermiddagen till fastlandet (även kallat det riktiga Kina) men det uppskjutet till klockan sex. Vi chillade därför extra länge. Ploys mamma och Mouk flätade mitt hår.

Det var en väldigt spännande resa. Vi lyssnade på "I wake up in the morning and I get real high...and I say hey! eyeyeyeyeeey!" när vi åkte på bron. Jag blev så glad när vi körde igenom den riktiga skogen, eller var det en djungel? För fast jag har varit här i en vecka har jag knappt sett nån natur alls, jag har mest fått känna på storstadslivet. Det ska nli så kul att få komma ut på landet sen. Men först ska vi övernatta två nätter i Shenzhen eftersom Mouk tar studenten imorgon. För att komma in till riktiga Kina var vi tvungna att köra igenom immigrationskontrollen och hela bilen fick köra igenom en x-ray maskin och de kollade våra kroppstemperaturer med något som såg ut som an laserpistol.

I bilen ställde jag lite frågor till Ploy om vad som gäller i Kina. Bland annat fick jag veta att man inte kritiserar någon uppsatt person eller skapar rabalder här, det verkar också som att man inte får missionera i Kina efter vad hennes mamma sa.

Det är verkligen en mycket större kulturkrock i Kina än det var i Sverige, det kommer nog ta lite längre tid för mig att fatta allt, men tids nog kommer det nog att funka!
Jag var väl medveten om att de inte hade facebook. Egentligen visste jag att de inte hade google heller men nu när jag försökte hitta en grej eller kolla upp hur man gör så gick det ju inte! Tur att jag har en vän som Alma! Hon har visat mig sedan tidigare en sajt som heter pinterest, den funkade jättebra när jag letade resetips i Kina. Jag gick till och med in på yahoo för att kolla upp saker. Om nån där hemma känner till nån annan finurlig sajt får man gärna meddela det eller kommentera här för det kan säkerligen komma till användning!
 
 
 
Bye bye Hong Kong!
Riktig vegetation! Tänka sig!
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: