Varmblod är Charmblod

2016-06-27
12:14:00

Ploy är den bästa guiden man skulle kunna ha
Söndag, 26 Juni 2016 - Ploy är den bästa guiden man skulle kunna ha

Idag sov jag riktigt länge, men vad hade jag egentligen förväntat mig?

Dagens soligaste timmar spenderade jag med att chilla, lästa nyheter och lyssna på lovsångsmusik, Jung Shuan lånade kameran och hade roligt med den. Han kallar mig för "Sara-Go", som betyder Sara-faster. Jag la också ner jättemycket tid med att försöka hitta en kyrka. Igårkväll hade vi kört förbi en byggnad som hade ett kors på skylten och jag påmindes om att det var länge sedan jag besökte en kyrka. Det var svårt för alla sidor var på kinesiska och översättningsprogrammet funkade inte, Ploy försökte hjälpa mig men att läsa kinesiska är inte den lättaste saken precis. Till sist hittade jag en katedral inne i Shenzhen via en sida som katolska kyrkan drev. De hade gudstjänst varje dag och eftersom vi ska stanna och övernatta i Shenzhen på vägen tillbaka till Hong Kong och Thailand så har vi planerat in att gå på gudstjänst tisdag morgon Ploy och jag.


Kl. fyra tog Ploy och jag cyklarna och åkte iväg på ännu en cykelutflykt.
Först tog vi en liten omväg för att titta på ett tempel. Det var häftigt att se hur man hade blandat hinduism, buddism och gammal kinesisk tro i ett och samma tempel. Ploy förklarade vad allt var för något. Sedan åkte viVi åkte ganska långt för att komma fram till vårt mål, som var ett gammalt skepp. Ploys mormor hade rymt iväg när hon var 17 med ett sådant skepp från Thailand till Kina. Ploy var en jättebra guide. Jag fick också lära mig att draken är kungens symbol och att svanen är drottningens. När vi kände att vi hade tittat färdigt på skeppet tog vi en runda till stan. Vi var tvungna att korsa vägen flera gånger, det är lika nervkittlande varje gång. Ploy sa att jag fick fria händer att välja vilken väg vi skulle ta. Det slutade med att vi hamnade i utkanten av staden, den fattigare delen. Vi var också tvungna att köra igenom en byggarbetsplats! Kontrasterna mellan de fattigare områdena och innerstaden var så tydliga som om de hade funnits i nån mycket djup bok vi läser i svenskan i skolan.

Vi kom hem precis till kvällsmaten, det serverades bland annat majs idag också (och ris och fisk såklart)!
Efter kvällsmaten åkte vi lång väg för att åka till en galleria, för att äta glass. Vi köpte även lite småsaker på en typ ica-maxi affär. jag köpte ett sykit (10 kr), tre strumpor (10 kr) och flera pennor (12 kr).
Vi var hemma vid midnatt. Det är som om hela schemat här är flyttat några timmar fram för midnatt är tydligen inte alls sent. Vi fick sitta barnvakt åt den lille pojken som är fyra år och absolut inte ville sova.

Det var dock en sak som förgyllde hela dagen, nämligen Iris! Jag fick ett meddelande av henne, det ar så fint och jag blev så himla glad. Jag tänker på henne jättemycket och hon finns med i mina böner varje kväll! Jag älskar dig Iris!
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: