Varmblod är Charmblod

2016-06-12
06:04:00

Resan har börjat!
Under min resa i Thailand kommer jag att skriva dagbok som jag kommer att överföra till bloggen, så om vi vill veta hur resan går kan ni den följa den här på bloggen.
 
Fakta om resan:
Jag reste igår (11 Juni) med direktflyg till Thailand.
Jag komemr att bo och resa tillsammans med min thailändska kompis Ploy, hon var utbytesstudent hemma hos oss förra året. 
Jag ska hänga med Ploy till hennes skola och om några dagar (8ish dagar) ska vi resa till Hong Kong, Kina.
 
 
Första dagen:
 
11 Juni 2016 - Från Cristiania till Bangkok
När jag vaknade upp imorse fylldes jag av glädje när jag mindesgårdagen. Det hade varit så himla kul på Almas studentfest. Det bästa var när vi åkte flaket. Det var som att befinna sig i en saga. Högtalarna dunkade festliga låtar och vi hoppade upp och ner och dansade så att plaket gungade. De sista solstrålarna siprade igenom björkkvistarna och gruppen av människor som befann sig på flaket. När det svängde åkte alla åt ena hållet och trycktes mot varandra. Vi körde ända bort till ett ställe där Samuel och två andra firade sin student. Vi spelade en jättekonstig låt, sjöng i falsett och var så glada som man bara kan vara när sommarlovet har börjat. min och Toms dans rockade fett! Senare under kvällen gick vi och spanade efter kossor. När vi (ganska sent) begav oss hem sa Fanny att hon inte kunde ha haft en bättre sista kväll och då kände jag verkligen att det var värt att stanna till så sent.
 
När jag hade fixat om i packningen och sagt hejdå till Iris (min lillasyster) så åkte vi hemifrån, då var klockar 8:30. Vi var framme i Köpenhamn klockan 10, men innan dess han jag ringa och sms:a Frida och Alma för att säga ett sista adjö. 
Vi lämnade av Fanny vid incheckningen och jag gav henne mitt brev. Sedan åkte jag, mamma och pappa till Cristiania. Det var en upplevelse i sig självt! DEt var som en oas av växtlighet, graffiti, snirkliga vägar, ekologiska kaféer och folk som var höga. I ett av kaféerna var luften tjock av rök, som tur var skulle vi inte äta där utan fortsatte till ett kafé en bit bort. Vi beställde några bakverk och så klart - wienerbröd till lunch. Vi satte oss utomhus i solen och småfåglar kom fram och åt av smulorna ur min hand. 
 
När mamma och pappa kramade om mig vid "kiss and fly" vid Kastrup slogs jag av att jag inte kommer att träffa dem på en lång tid framöver.
 
När man skulle igenom den där kontrollen för väskorna fick jag nytta av mina spanska-kunskaper. Det var nämnligen ett äldre par som hade problem, de var från Spanien och kunde ingen engelska. Jag agerade som tolk och allt redde ut sig hyfsat smidigt. Det var kul att få snacka lite spanska och det bevisar på sätt och vis att man kan få nya vänner var som hellst om man är uppmärksam på sin omgivning. 
 
Jag irrade runt lite men hittade till slut vilken gate jag skulle vara vid. Jag var i god tid, det skulle dröja mer än två timma innan man fick gå ombord. Därför tog jag upp datorn, skrev ett brev till min brevkompis/klasskompis och jobbade på min Personal Commentary. Tide tickade på och när planet väl lyfte fylldes jag av ett lugn.
 
 
Andra dagen:
12 Juni 2016 - Träffa Ploy!!!
Maten på planet var väldigt god. Ja var ganska hungrig när maten kom igår som den uppskattades väl. Det var pasta med en spenat och fetaost-röra, det var nog den godaste maten jag har ätit på ett flyplan. Nu imorse när jag hade ätit fruckosten så piggnade jag till lite. Det var verkligen bra att jag hade beställt mat i förväg.
 
Till en början hade jag lite svårt att somna. Även fast jag var trött så vaknade jag 30 min/1 timma senare igen. Efter några tafatta försök till att somna lyckades jag dock och sov vad jag tror var tre eller fyra timmar. Nu är jag därför utvilad och resa att möta Thailand. 
 
Vi landar om 42 minuter. Tills dess kanske jag kan jobba på ekonomiläxan, det vill säga om jag kan skriva, för just nu är det ganska guppigt här i luften. Jag tittar ut genom fönstret men ser inget, för där utanför att mörkret svart som natten. I högtalarna sa de precis att det är 29 grader varmt i Bangkok och att vi är en halvtimma tidiga. 
När vi landade var flygplatsen täckt av en morgondis och när jag steg av planet kom varmluften mot mig och omfamnade mig. Förrutom "lite" problem vid immigrations-kollen gick det bra. Jag var nämnligen tvungen att skriva dit Ploys adress och fick inte tag på Ploy, till slut hjälpte en kvinna där mig och jag kom igenom. Det tog ett tag innan jag såg Ploy, men oj vilken glädje det var att få träffa henne igen. Vi åt fruckost på ett ställe, hennes mamma var där också. Jag hade min anteckningsbok där jag skrev ner en mass athailändsk fraser.
När jag senare tittade ut genom bilrutan när vi swishade förbi Bangkok la jag märke till hur likt det var Guatemala. Destu längre in på dagen vi kommer, destu varamare blir det. Just nu sitter jag och Ploy i hennes rum med en fläkt på fullt ös. Vi har nyss packat upp presenterna som jag hade med mig (mycket ahlgrens bilar) och tittat på kläderna som jag ska få låna här. Vi har okså tittat i en guidebok på vad vi kan hitta på för roliga saker!
 
När staden har vaknat ska vi åka till ett köpcentrum.
 
 
Vi skriver ner användbara fraser på thailändska.
 
Mer än så har jag ännu inte skrivit, mer kommer senare :). 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: