Varmblod är Charmblod

2016-06-15
17:18:00

Thailändsk Historia på Museet
15 Juni 2016 - Thailändsk historia på museet
 
Idag åkte jag, Ploy och hennes mamma till ett museum. Man kunde se taken tillt empelbyggnaderna långt innan man hade kommit fram till parkeringen. "Ratanakosin Exhibition Hall" hette museet. Ratanakosin är en era i thailändsk historia som börjar vig Kung Rama I styre ända fram till idag när Kung Rama IX styr Thailand. Vi spenderade hela dagen där och gick på två turer. Det var bara Ploy och jag som gick turerna för hennes mamma hade några ärenden att göra. Vi fick bland annat lära oss hur man gör tillplattade guldlöv och traditionellt smaksatt vatten. Vi tittade på många filmer och thailändsk historia, kultur och arkitektur. Eftersom filmerna var på thailändska, och jag faktiskt inte har lärt mig så bra thailändska än, fick jag ha ett par hörlurar och en manick som översatte alla filmerna till engelska. Jag fick en bra bild av hur thailändare ser på sitt land och sin kung och vad de lär sig i skolorna. I en framtida historielektion på en IB-skola kommer man säkerligen säga att kungens "cult of personality" var väldigt stor. 
 
Efteråt gick vi och åt på en liten restaurang som tydligen var känd för att den hade funnit där väldigt länge, sedan andra världskriget. På maten låg det några röda grönsaksstrimlor, Ploy sa att det var paprika... Jag åt upp a-l-l-a på en och samma gång och insåg att det nog inte var paprika, hennes mamma flikade då in att nej men det är ju bitar från en sån stor chilli-frukt.... hot-hot-hot. Haha. För övrigt var maten riktigt god och jag var mätt när vi gick därifrån. 
 
På vägen hem stannade vi och tog foton på det thailändska vita huset, solljuset var verkligen fantastiskt och jag fick många fina foton. Klockan inte mer än tjugo över sju när vi fortsatte hemmåt men jag hade säkerligen somnat i bilen om inte jag hade snackat med Ploy. 

 Fika på museet.
Man fick ta foto med en gammal kamera som sedan använde bilderna i en filmsnutt, den ovan.
Kungens vita elefant.
Sveriges kung och drottning sida vis sida av thailands.
Jag ska bli en brevbärare... eller?
 
Ploy matade fåglarna
Den gamla restaurangen vi åt kvällsmat vid
Avbilder på kungen finns överallt i staden, stora som små, men mest stora.
Vi körde förbi det här på vägen hem.
Solnedgången var fantastisk
Vita huset i Thailand
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: